Drogowcy zapewniają, że są przygotowani na nadejście zimy
"Na drogach krajowych i ekspresowych woj. pomorskiego będą pracować 92 jednostki zimowego utrzymania dróg. 63 nośniki z pługiem i posypywarką oraz 29 nośników z samym pługiem" - przekazał PAP rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA Mateusz Brożyna.
Ponadto, jako sprzęt pomocniczy funkcjonują ładowarki, spycharki, równiarki, pługi wirnikowe oraz dodatkowy sprzęt do utrzymania powierzchni chodników.
Gdański oddział GDDKiA zarządza 811 km dróg krajowych. Prawie 20 proc. z nich - 143,039 km stanowią drogi ekspresowe. Autostrada A1 przebiegająca przez teren województwa pomorskiego nie jest zarządzana przez GDDKiA, lecz podmiot prywatny – Koncesjonariusza (GTC).
Więcej jednostek przygotował Zarząd Dróg Wojewódzkich, któremu podlega 1747 km dróg w województwie pomorskim. Wyjątek stanową miasta na prawach powiatu, w których drogami wojewódzkim zajmują się odpowiednie zarządy dróg miejskich (tj. Gdańsk, Gdynia, Sopot i Słupsk).
"W tym sezonie zimowym, który rozpoczął się 15 października br. i potrwa do 15 kwietnia przyszłego roku, do utrzymania dróg wojewódzkich skierowaliśmy 94 pługoposypywarki i 42 pługi. W każdym z ośmiu rejonów dróg pracują dyżurni, którzy czuwają nad właściwym zimowym utrzymaniem dróg wojewódzkich" - przekazał rzecznik ZDW Piotr Michalski.
Na utrzymanie dróg krajowych i ekspresowych przygotowano ponad 26 tys. ton soli drogowej. "W każdym obwodzie drogowym funkcjonują wytwornice solanki, w niektórych obwodach wytwarzany jest także roztwór na bazie chlorku wapnia oraz chlorku magnezu. Środek ten pomaga zwalczać skutki zimy w bardzo trudnych warunkach, przy bardzo niskich temperaturach" - tłumaczył Brożyna.
Zarząd Dróg Wojewódzkich - jak podał Michalski - na potrzeby akcji zimowej ma ok. 11 tys. ton soli oraz ok. 23 tys. ton piasku.
Rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA zapewnił, że drogowcy byli już gotowi do podejmowania działań na drogach od początku października. "Wówczas mamy przygotowaną minimalną liczbę sprzętu i magazyny wypełnione solą drogową. Pełną gotowość służb i sprzętu realizującego prace na drodze osiągamy 31 października" - mówił.
Podkreślił, że sezon zimowy fizycznie już się rozpoczął. "Od kilku dni temperatura spada poniżej 0 st. Celsjusza i podejmowaliśmy już kilkukrotne działania profilaktyczne mające na celu przesypanie nawierzchni jezdni, aby nie dopuścić do powstania śliskości zimowej" - mówił i zapewnił, że całodobowo jest monitorowana sytuacja pogodowa.
Pojazdy zapewniające zimowe utrzymanie wielokrotnie wyjeżdżały także na drogi zarządzane przez ZDW, aby zapewnić właściwy stan przejezdności tras przy wystąpieniu gołoledzi i opadów śniegu.
"Najwyższy standard II obowiązuje m.in. na drodze wojewódzkiej nr 468 między Gdynią a Bożympolem Wielkim (dawna DK6) oraz na drogach, gdzie jest duże natężenie ruchu jak droga wojewódzka nr 216 od Redy do Władysławowa, droga wojewódzka nr 211 Kartuzy – Żukowo, w rejonie Pruszcza Gdańskiego na drodze wojewódzkiej nr 226 i drodze wojewódzkiej nr 227 oraz na drodze wojewódzkiej nr 222 w Starogardzie Gdańskim" - przekazał Michalski.
Podkreślił, że ze względu na charakter ruchu na podległych ZDW drogach obowiązują standardy zimowego utrzymania od II (najwyższego) do V. Standardy określają, jak szybko i w jakim stanie ma znaleźć się droga po ustaniu opadów lub zjawisk śliskości zimowej.(PAP)
autor: Piotr Mirowicz
pm/ jann/